• تاریخ انتشار : 1402/09/11 - 14:09
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 39
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

رفتار متغیری از سلامت اجتماعی و سازمانی

برگزاری سومین کارگاه آموزشی «رفتار سازمانی، انگیزش و عملکرد» در دانشگاه علوم پزشکی تهران

سومین کارگاه آموزشی «رفتار سازمانی، انگیزش و عملکرد» در دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای «توانمندسازی مهارت‌ها و بهبود فرایندهای کاری و ارتباطی کارکنان» برگزار شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع، در کارگاه آموزشی (رفتار سازمانی، انگیزش و عملکرد) که چهارشنبه 8 آذر در سالن حکیم سازمان مرکزی دانشگاه تشکیل شد. 
دکتر محمد عرب استاد گروه مدیریت، سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشکلاتی که امروزه مدیران در مورد مسائل انسانی در محیط کار با آن روبرو هستند را، ایجاد ارتباط مدیران با کارکنان، ضعف زیر دستان در ارتباط با مقامات بالاتر، نداشتن انگیزه، تضاد و تعارض بین کارکنان در واحد و دایره سازمان، مقاومت کارکنان در تجدید سازمان و تغییر در درون سازمان و... عنوان کرد.
وی با اشاره به تعریف رفتار؛ گفت: رفتار یک عمل قابل‌مشاهده است که از موجود زنده سر می‌زند؛ رفتار معمولاً در پاسخ به یک محرک درونی یا بیرونی بروز می‌کند، رفتار در انسان پیچیده تراز سایر موجودات است و به شکل‌های زیر خود را نشان می‌دهد و به شکل‌های؛ گفتار، کردار، موضع‌گیری، اظهارنظر،عقیده، انتخاب، نگرش، برداشت (ادراک)، تصمیم‌گیری و... خود را نشان می‌دهد. 
دکتر عرب در خصوص رفتار سازمانی، انگیزش و عملکرد به ایراد سخنرانی پرداخت و تصریح کرد: یکی از عوامل مهم و مؤثر در شکل‌گیری ارتباطات سازمانی و عملکرد فردی و سازمانی، رفتار سازمانی کارکنان است و وظیفه روان‌شناسان صنعتی؛ چگونگی و چرائی بروز رفتار فرد در سازمان، پیش‌بینی رفتار انسان‌ها در موقعیت‌های مختلف  و کمک به مدیران در مواجه با این رفتارها است. 
وی ادامه داد: در علم رفتار سازمانی؛ به‌جای قضاوت شهودی، مدارک و شواهد علمی در شرایط کنترل شده جمع‌آوری می‌شود که به شیوه‌ای معقول و حساب شده مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد دررابطه‌با هر معلولی در پی علت آن می‌رود. 
استاد گروه مدیریت، سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت دانشکده بهداشت در ادامه به رفتارهای سازمانی رایج در سازمان‌ها، اهمیت رفتار سازمانی (روابط انسانی) و ارتباط آن با مدیران، تفکرات (پیش‌داوری) قالبی یا کلیشه‌ای  مدیران در مورد کارکنان، تفاوت بین کارکنان، عوامل تأثیرگذار در رفتار سازمانی کارکنان و... اشاره کرد.
  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 255892
الهام علی
تهیه کننده

الهام علی