• تاریخ انتشار : 1403/04/24 - 12:12
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 50
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

امام حسین (ع): مرگ باعزت برتر از زندگی با ذلّت است

پیام تسلیت معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت سالروز تاسوعا و عاشورای حسینی

دکتر رامین رحیم نیا معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران در پیامی سالروز تاسوعا و عاشورای حسینی را به همه مسلمانان جهان و خانواده بزرگ دانشگاه تسلیت گفت.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع، متن پیام بدین شرح است؛ 
باز تاسوعا آمده است، حنجره‌ام در هوای محرم گرگرفته است، باز لب‌هایم در تکلم نام عباس (ع) می‌سوزد، می‌خواهم پنجره‌ای به سمت واقعه بگشایم و نمی‌دانم این روایت چه رازی دارد که هر بار تازه و تازه‌تر می‌شود، هر بار که این دریچه را می‌گشایم، منظره‌ای دیگر از کربلا را در پیش چشمانم می‌بینم، روز نهم محرم معروف به‌روز تاسوعا، بزرگداشت شهادت اسوه ایثار و ادب، دلاوری و وفا حضرت ابوالفضل عباس (ع) است و آخرین روزی است که امام حسین (ع) و یارانش، شبانگاه آن را درک کرده بودند و این روز به شب عاشورا پیوند می‌خورد.
السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک؛ علیک منی جمیعاً سلام‌الله ابداً ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم؛ السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین.
عاشورا فریاد سرخی است که از خاک تفتیده کربلا برمی‌خیزد، طنین بیدارباشی است که تمامی اعصار و قرون را در می‌نوردد و با رنج مظلومان تاریخ آمیخته می‌شود و به ابدیت پیوند می‌خورد.
از ویژگی‌های برجسته نهضت عاشورا پیونددادن دین باسیاست، اقامه نماز و به‌ویژه نماز اول وقت، حفظ آزادگی و شرافت انسانی، حفظ آزادگی و شرافت انسانی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی، رضا و تسلیم در برابر فرمان خداوندی، دعوت به بردباری در برابر مصیبت‌هاست. عاشورا، تاریخ پیروزی حسین بن علی (ع) را به گواهی نشسته است، پیروزی که از بستر جهاد و متن خون شکوفا شد و آرمان‌های والای او را با جریان تاریخ، نسل به نسل برای بشریت واگویه کرد.
واقعه عاشورا سراسر عبرت و پندآموزی است. درس عشق و معنویت، درس عرفان و معرفت، درس آزادی و آزادگی، درس ایثار و گذشت و فداکاری، درس استقامت و پایمردی، درس حق‌گرایی و صداقت، درس شجاعت و حریت و درس عبادت و عبودیت است.
عزاداری برای حسین (ع) تمرین هم سفر شدن با کاروان عاشورا و مایه تلطیف روح و صفای دل برای شناخت ژرفای حماسه سرخ حسین (ع) است. پس گریه بر حسین (ع) تقلاّیی است برای حسینی شدن، کربلایی زیستن و عاشورایی مردن و کوششی است برای یادگرفتن عمیق‌ترین درس‌های تربیتی، اخلاقی و انسانی عاشورا. این است که اشک بر حسین (ع) انسان را به مقصود می‌رساند و «چشم کسی که بر حسین (ع) بگرید، روزی که چشم‌ها گریان است، گریان نخواهد بود».
عاشورا فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب محمدی است که نقشی حیاتی در استحکام ریشه‌ها و رویش شاخه‌های آن ایفا کرده است. عاشورا هیچ‌گاه در محدوده زمان و جغرافیای خاصی محصور نمانده است، بلکه همواره الهام‌بخش تشیع در راستای حرکت‌ها، جنبش‌ها و قیام‌های راستین شیعه، پل بسیاری از نهضت‌های دیگر در برابر کانون‌های ظلم و کفر و نفاق بوده است. پیام عاشورا، درس بصیرت در دین، درس فقاهت به معنای فهم عمیق از دین و درس ولایت‌مداری است و این مسئله باعث شده که یاران امام حسین (ع) تا مرز شهادت گوش‌به‌فرمان رهبر خود باشند و ولایت‌مدار باقی بمانند.
و حسین (ع) آموزگار بزرگ مکتب ایثار و شهادت است که درس عشق و دلدادگی را در گوش زمان زمزمه کرد و اینک پس از گذشت قرن‌های متمادی از آن واقعه بزرگ، هنوز درس آزادگی او در دل‌وجان انسان‌های آزاده در چهارگوشه جهان تبلور عینی دارد و هنوز مسلمانان و غیرمسلمانان او را الگوی بارز و برجسته و مصداقی ارزشمند از رشادت و از خودگذشتگی می‌دانند و بر صلابت بی‌چون و چرای زاده رسول‌الله (ص) سر تعظیم و تکریم فرود می‌آورند. از همین روست که نزدیک به ۱۴ قرن هنوز ندای"هل من ناصر ینصرنی" کیست مرا یاری کند؟ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به گوش می‌رسد و خیل مشتاقان آن حضرت هر سال به یاد مظلومیت اهل‌بیت (ع) سیاه‌پوش می‌شوند و مراسم عزاداری برپا می‌کنند.
سالروز تاسوعا و عاشورای حسینی را به همه مسلمانان جهان و خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران تسلیت می‌گویم.
 
دکتر رامین رحیم نیا
معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه
  • گروه خبری : اخبار معاونت,اطلاعیه معاونت,مناسبت ها معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 271301
الهام علی
تهیه کننده

الهام علی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *