• تاریخ انتشار : 1402/09/20 - 09:09
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 35
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

تأکید بر به‌کارگیری رویکرد سیستمی برای تقویت تاب‌آوری نظام سلامت کشور

دومین کارگاه «تقویت تاب‌آوری نظام سلامت» ویژه مدیران میانی در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

گروه آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران کارگاه حضوری «تقویت تاب‌آوری نظام سلامت» ویژه مدیران میانی را با تدریس دکتر علی‌محمد مصدق راد و باهدف ارتقای توانمندی شغلی کارکنان خانواده بزرگ دانشگاه برگزار کرد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع، کارگاه «تقویت تاب‌آوری نظام سلامت» دومین جلسه از سلسله کارگاه‌های نیازسنجی شده در سال ۱۴۰۲ است که 15 اذر 1402 بر اساس نتایج ارزیابی شایستگی مدیران، برنامه‌ریزی و اجرا شد. 
در این کارگاه عناوین ماهیت و اهمیت نظام سلامت، اجزا و اهداف نظام سلامت، مدل‌های نظام سلامت در جهان، اجزا و اهداف سازمان‌های بهداشتی و درمانی، چالش‌های نظام سلامت و سازمان‌های بهداشتی و درمانی، انواع شوک‌ها، بحران‌ها و بلایای تهدیدکننده سازمان‌های بهداشتی و درمانی، مدیریت خطر حوادث و سوانح در سازمان‌های بهداشتی و درمانی، ضرورت تقویت تاب‌آوری سازمان‌های بهداشتی و درمانی، اصول، ویژگی‌ها و اقدامات تاب‌آوری سازمان‌های بهداشتی و درمانی، مراحل مدیریت خطر حوادث و سوانح در سازمان‌های بهداشتی و درمانی، مدل مفهومی و اجرایی تقویت تاب‌آوری سازمان‌های بهداشتی و درمانی، راه کارهای عملی تقویت تاب‌آوری سازمان‌های بهداشتی و درمانی و نحوه تدوین برنامه عملیاتی تقویت تاب‌آوری سازمان‌های بهداشتی و درمانی مطرح شد.
کارگاه به‌صورت کاربردی و با مثال‌ها و مصادیق متعدد با مشارکت مدیران باهدف تقویت دانش، مهارت و نگرش مدیران در زمینه تقویت تاب‌آوری سازمان‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه اجرا شد. 
یک مدل سیستمی و عملیاتی برای تقویت تاب‌آوری سازمان‌های بهداشتی و درمانی معرفی و مجموعه راه کارهایی برای تقویت تاب‌آوری هر کدام از اجزای ساختاری، فرایندی و بافتاری این مدل معرفی شد؛ همچنین چالش‌هایی که اجزای نظام سلامت و سازمان‌های بهداشتی و درمانی ایران با آن مواجه هستند توضیح داده شد.
یک چک‌لیست برای ارزشیابی تاب‌آوری سازمان‌های بهداشتی و درمانی معرفی شد و نتایج ارزشیابی تاب‌آوری سازمان‌های بهداشتی و درمانی یک دانشگاه ارائه شد و نحوه تدوین و اجرای برنامه عملیاتی تقویت تاب‌آوری سازمان‌های بهداشتی و درمانی با مثال توضیح داده شد.
پنج نکته کلیدی تقویت تاب‌آوری سازمان‌های بهداشتی و درمانی عبارت‌اند از نظام سلامت شامل سازمان‌ها، گروه‌ها و افرادی است که سیاست‌گذاری، تأمین مالی، تولید منابع و ارائه خدمات سلامت را باهدف تأمین، حفظ و ارتقای سلامتی مردم؛ پاسخ‌گویی به انتظارات آنها و حمایت مالی از ایشان در مقابل هزینه‌های سلامت بر عهده دارد. ارتقا و حفظ سلامتی مردم جامعه، پاسخ‌گویی و حمایت مالی اهداف نهایی نظام سلامت و دسترسی، کیفیت، کارایی، عدالت، تاب‌آوری و پایداری اهداف میانی نظام سلامت هستند. حاکمیت و رهبری، تأمین مالی، نیروی انسانی، تسهیلات، تجهیزات و دارها، اطلاعات و فرایندهای ارائه خدمات سلامت اجزای ساختاری و فرایندی نظام سلامت را تشکیل می‌دهند، مدیریت خطر حوادث و سوانح فرایندی منظم برای به‌کارگیری تصمیم‌هاى سازمانى، مهارت‌هاى عملکردى و ظرفیت‌های موجود به‌منظور اجراى راهکارها و سیاست‌هایی باهدف کاهش اثرات سوء مخاطرات است. مراحل چرخه مدیریت خطر حوادث و سوانح عبارت‌اند از پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی، پاسخ و بازسازی و بازتوانی، تاب‌آوری نظام سلامت توانایی، قابلیت و ظرفیت پیش‌بینی، پیشگیری، جذب، تطبیق و تغییر نظام سلامت به هنگام مواجه با شوک و بحران و ارائه مستمر خدمات سلامت در زمان مدیریت شوک و بحران است. بهبود شش بلوک ساختاری و مدیریت تعاملات بین آنها به‌گونه‌ای که منجر به ارتقای عملکرد نظام سلامت شود، ویژگی‌های تاب‌آوری نظام سلامت عبارت‌اند از قابلیت پیش‌بینی شوک‌ها و بحران‌ها، توانایی پیشگیری و آمادگی برای مواجه با شوک‌ها و بحران‌ها، ظرفیت ایستادگی و تحمل در مقابل شوک‌ها و بحران‌ها، توانایی پاسخ‌دهی سریع به شوک‌ها و بحران‌ها، ظرفیت مدیریت (جذب، تطبیق و تغییر) شوک‌ها و بحران‌ها، ظرفیت حفظ وظایف روتین و ارائه خدمات سلامت در زمان مدیریت بحران و  یادگیری به‌منظور تقویت نظام سلامت در آینده و اقدامات تاب‌آوری نظام سلامت عبارت‌اند از پیش¬بینی، پیشگیری، آمادگی، جذب، تحمل، تطبیق و تغییر. مدیران با پیش‌بینی شوک‌ها، مجموعه اقداماتی را باید برای تقویت نظام سلامت بکار گیرند تا احتمال رویارویی با شوک و یا اثرات نامطلوب آن را کاهش دهند. واکنش مناسب سازمان‌ها به ماهیت، فراوانی و شدت شوک بستگی دارد. درصورتی‌که، شدت شوک کم باشد یا تاب‌آوری نظام سلامت زیاد باشد، با اندک تغییراتی در منابع و فرایندهای سازمان می‌توان شوک را جذب و آن را مدیریت کرد. درصورتی‌که، شدت شوک بیشتر از توان جذب نظام سلامت باشد، باید تغییرات بیشتری ایجاد کرد تا سازمان بتواند از عهده تقاضای ایجاد شده برآید و با شرایط جدید هماهنگ شود. تطبیق و تغییر موجب می‌شود که سازمان‌های بهداشتی و درمانی به هنگام بروز شوک و بحران، فعالیت‌های روتین خود را ارائه دهند و آسیب‌پذیر و بدون دفاع نباشند.
توضیح اینکه جلسات بعدی این سلسله کارگاه‌ها بر اساس نتایج ارزیابی شایستگی ادامه دارد.
  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 255882
الهام علی
تهیه کننده

الهام علی