• تاریخ انتشار : 1403/06/10 - 14:16
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 42
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

آیین اختتامیه نخستین دوره تکمیلی کمک پرستاری

دکتر قناعتی: آموزش خلاق، کلید ارتقای توانمندی‌های کادر درمان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در اختتامیه نخستین دوره تکمیلی کمک پرستاری گفت: آموزش خلاق، کلید ارتقای توانمندی‌های کادر درمان است.

 
به گزارش سینارسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، نخستین دوره تکمیلی کمک پرستاری به منظور افزایش توانمندی های علمی و مهارتی 293 کمک پرستار حائز شرایط از تابستان سال 1402 تا بهار 1403 برگزار و در آیین اختتامیه آن در 7 شهریور 1403، از برگزیدگان این دوره قدردانی شد.
در این مراسم، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اهمیت مقوله آموزش در افزایش بهره وری گفت: به ازای هر سال آموزش، بهره وری و درآمد ناشی از آن افزایش می یابد. 
دکتر قناعتی آموزش خلاق را عامل مهم افزایش توانمندی دانست و افزود: بسیاری از شخصیت های برجسته و خلاق، آموزش های متعارف کلاسیک ندیده اند بنابراین مهم است که دانشگاه ها آموزش های عملی و علم نافع را به فراگیران بیاموزند. 
رئیس دانشگاه با تاکید بر تغییرات آگاهانه مبتنی بر نیاز جامعه گفت: تغییرات باید متناسب با شرایط و نیاز جامعه اصلاحات صورت گیرد؛ مانند برگزاری دوره تکمیلی کمک پرستاری که به کمک کادر درمان آمد. 
دکتر قناعتی حضور کمک پرستاران را در کاهش فشار سنگین کار پرستاران موثر دانست و افزود: افرادی که بر حسب مشاهده و نیاز مطالعه می کنند رشد بهتری خواهند داشت و با مطالعه به آگاهی و مهارت های خود بیفزایید. 
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود از تلاش های برگزار کنندگان این دوره قدردانی کرد و گفت: امیدوارم برگزاری این دوره برای توانمندی بیشتر همکاران ادامه یابد.
 
 
گام مهم در ارتقای سطح کیفی خدمات پرستاری
دکتر کامبیز مرادزاده معاون آموزشی و قائم‌مقام سرپرست مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور ضمن تشکر از حضور مسئولان دانشگاه و قدردانی از زحمات اعضای تیم برگزارکننده دوره با اشاره به اینکه این مرکز برای نخستین‌بار در سطح کشور دوره‌های کمک پرستاری را در راستای ساماندهی کمک بهیاران و بیماریاران شاغل در بیمارستان‌های تابع دانشگاه علوم پزشکی تهران برنامه‌ریزی و تدوین کرده بود؛ گفت: شرط حضور در این دوره؛ داشتن مدرک دیپلم، گواهینامه دوره یک‌ساله کمک بهیاری، اشتغال به شغل کمک پرستاری و رضایت مسئولان بیمارستان بود.
وی یادآور شد: شرکت‌کنندگان در دوره‌های عملی و تئوری «کمک پرستاری» و موفقیت در آزمون پایانی توانستند از مزایای تغییر عنوان به کمک پرستار در حکم کارگزینی، شامل تعلق فوق‌العاده سختی شرایط کار و مشمول قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت بهره‌مند شوند.
وی در ادامه تصریح کرد: شرط حضور در دوره اول آموزشی تکمیلی کمک پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس کوریکولوم مصوب وزارت بهداشت بود که در قالب ۷ گروه ۵۰ نفره و بر اساس معیارهای معاونت درمان (سابقه خدمت، رضایت محل خدمت و...) انتخاب شدند و به این دوره راه یافتند.
دکتر مرادزاده با بیان این که این دوره از ۱۰ تیر ۱۴۰۲ آغاز شده بود؛ خاطرنشان کرد: شاغلینی که موفق به اتمام دوره شدند در پایان دوره گواهی‌نامه کمک پرستاری مرکز ملی مهارتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کردند.
معاون آموزشی و قائم‌مقام سرپرست مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور تصریح کرد: نخستین دوره تکمیلی کمک پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری مؤسسه بهار امید و زندگی به‌عنوان مجری پروژه انجام شد.

نیروی انسانی سرمایه ارزشمند دانشگاه
در ادامه دکتر رامین رحیم نیا معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در این جمع و با تأکید بر اینکه این دوره جهت ساماندهی ۱۰۵۴ نفر از کمک بهیاران و بیماریاران شاغل در بیمارستان‌های تابع دانشگاه علوم پزشکی تهران برنامه‌ریزی و تدوین شده بود؛ گفت: در ابتدا برای ۲۳۲ نفر با شرط داشتن مدرک دیپلم، گواهینامه دوره یک‌ساله کمک پرستاری، اشتغال به شغل کمک پرستاری و رضایت مسئولان بیمارستان تغییر عنوان به کمک پرستار آغاز شد که این افراد می‌توانند از مزایای تغییر عنوان به کمک پرستار در حکم کارگزینی، شامل تعلق فوق‌العاده سختی شرایط کار و شمول قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت بهره‌مند شوند.
وی در ادامه تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه حدود ۷۲۶ نفر از شاغلین کمک پرستاری به دلیل نداشتن گواهی‌نامه کمک پرستاری یک‌ساله از امکان برخورداری مزایای فوق محروم می‌شدند؛ دوره اول آموزشی در سال ۱۴۰۲ بر اساس کوریکولوم مصوب وزارت بهداشت با ۳۵۰ نفر در قالب ۷ گروه ۵۰ نفره بر اساس معیارهای معاونت درمان (سابقه خدمت، رضایت محل خدمت و...) انتخاب شدند و به این دوره راه یافتند.
وی یادآور شد: این تصمیم با وجود کمبود شدید منابع مالی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال گذشته به جهت رعایت حقوق همکاران زحمت‌کش عزیز دانشگاه با هزینه‌ای بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان صورت گرفت.
معاون توسعه دانشگاه افزود: باور و اعتقاد داریم هیچ سرمایه‌ای باارزش‌تر از نیروی انسانی نیست و باید قدر نیروی انسانی را بدانیم؛ برای ما مهم هستید و شما عزیزان را می‌بینیم.
دکتر رحیم نیا با اشاره به اهمیت «ارتباط بین‌بخشی و کار تیمی»؛ تأکید کرد: برگزاری نخستین دوره تکمیلی کمک پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران باهمت کار تیمی و ارتباط بین‌بخشی به نتیجه نشست، به نیروی انسانی خود می‌بالیم.
 
اهمیت کار کمک پرستاران در افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقا شاخص رعایت ایمنی بیمار 
در ادامه سیمین رنجبران مدیر پرستاری دانشگاه با قدردانی از حمایتگران این دوره، کمک پرستاران را دارای مسئولیت مهم در عرصه بهداشت و درمان دانست و گفت: حضور شما در افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقا شاخص رعایت ایمنی بیمار تاثیر بسزایی دارد.
مدیر پرستاری دانشگاه با بیان اینکه هرجا که کمک پرستاران اخلاق محورحضور دارند میزان رضایتمندی بیماران بیشتر است افزود: شما بدون دریافت مزایای فعلی بهترین خدمات را تاکنون ارایه کرده اید و در دوران کرونا هم  رضایتمندی خوبی از عملکرد شما وجود داشت. اگر قبلا سهوا خطایی داشتید اکنون که علم، آگاهی و مهارت لازم را بدست آورده اید در برابر خداوند، وجدان خود و بیماران مسئول هستید و بیماران را به عنوان خانواده درجه یک خود در نظر بگیرید و از آنان مراقبت کنید. زیرا انتظار ما از اجرای این طرح بزرگ افزایش کیفیت مراقبتهای پرستاری و جلوگیری از وقوع حوادث ناخواسته برای بیماران است.
مدیر پرستاری دانشگاه در پایان سخنان خود با بیان اینکه به همت مسئولان محترم ، ارزوی 15 ساله ام در دیده شدن زحمات کمک پرستاران و حمایت از آنان  براورده شده گفت: کمک پرستاران به عنوان یکی از اعضا اصلی کادر درمان درمان و تحت نظر پرستاران هستند و نوع خدمات آنان را بیماران می شناسند. خوشحالم که با اجرای این طرح بزرگ احکام جدید صادر و جبران زحمات آنان انجام شده است.

دانشگاه علوم پزشکی تهران پرچمدار رشد علمی کارکنان 
سپس حمید چراغی مسئول پیگیری ساماندهی کمک پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان پرچمدار رشد علمی کارکنان یاد کرد و گفت: آموزش کمک پرستاری کار بزرگی است که برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی تهران شکل گرفت و پس از آن در 6 دانشگاه دیگر به اجرا درآمده است. 
وی با اشاره به پیشینه فعالیت کمک پرستاران از دهه 80 با عنوان کمک بهیار تاکنون گفت: با توجه به اهمیت جایگاه و نقش کمک پرستاران در مراقبت از بیماران و همچنین نبود نظارت کافی بر آموزش این گروه و  وجود گواهی های فاقد اعتبار، ساماندهی کمک پرستاران در بیمارستانها در دستور کار معاونت پرستاری قرار گرفت که در مرحله اول از سال ۱۴۰۰ اعتبار سنجی گواهی شاغلین کمک پرستار و سپس برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی با همکاری مرکز ملی مهارتی علوم پزشکی از سال ۱۴۰۲ به انجام رسید.
وی با بیان اینکه این دوره به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران برای افزایش توانمندی و بهبود دریافتی کمک پرستاران ایجاد شده ابراز امیدواری کرد با اجرای آن، شاهد اثرات ارتقا و بهبود کیفیت مراقبت از بیماران توسط کمک پرستاران در مراکز درمانی باشیم.
تنظیم: الهام علی- سمیرا کرمی
  • گروه خبری : دستاوردهای معاونت,اخبار معاونت,اطلاعیه معاونت,اخبار مدیریت توسعه سازمان و سرمایه انسانی,مطالب آموزشی مدیریت توسعه سازمان و سرمایه انسانی,اخبار مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور
  • کد خبر : 276587
الهام علی
تهیه کننده

الهام علی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *