فهرست مطالب:
به طور کلی، فرآیندها از مهمترین ارکان هر سازماناند که فعالیتهای اجرایی، سازماندهی نیروی انسانی و حتی ساختار تشکیلاتی را تحت تأثیر قرار میدهند. به عبارت دیگر، فرآیندها به دنبال تحقق اهداف اساسی سازماناند و در نگرش سیستمی با یکدیگر در تعاملاند. بدون تردید، قبل از هرگونه تغییر، باید به فرآیندها مراجعه کرد. بنابراین، مستندسازی فرآیندها اولین گام برای بهبود سازمان خواهد بود. امروزه بحث شناسایی و مدلسازی فرآیندهای سازمانی، بحثی است که در بسیاری از سازمانها با ابعاد کوچک و بزرگ مطرح است، مباحث مدیریت و مدلسازی فرآیندهای سازمانی میتواند به عنوان عامل مهمی در موفقیت کسب و کار سازمانها در نظر گرفته شود.
زبان نشانهگذاری مدلسازی فرآیندهای کسب و کار[1] استانداردی جهت تدوین دیاگرام فرآیندهای کسب و کار است. شامل مجموعهای از اشکال گرافیکی (هندسی) میباشد که مبتنی بر نمودار گردشی[2] توسعه یافتهاند. BPMNابزار اصلی در تکنولوژی مدیریت فرآیندهای کسب و کار میباشد. مزیت اصلی استفاده از این زبان، قابلیت تبدیل آن به زبانهایی است که قابل پردازش توسط موتورهای گردش کار و فرآیند است.
به منظور تحقق بند ۱2[1] سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و در اجرای ماده ۳۶[2] قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری موضوع نقشه راه اصلاح نظام اداری مصوبه شورای عالی اداری ابلاغی ریاست محترم جمهوری و دستورالعمل شماره ۱۳7047 مورخ 7/۱۱/۱۳۹۳ اصلاح فرآیندها و روشهای انجام کار، معاونت توسعه مدیریت و برنامهریزی منابع دانشگاه بر این باور است موضوع نوینسازی و ایجاد تحول در نظام اداری متناسب با تغییرات سریع در حوزههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی و تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم آن بر سازمانها از یکطرف و سایر الزامات نظیر قوانین برنامه توسعه، برنامه جامع اصلاح نظام اداری، قوانین و مقررات خاص حوزه سلامت، سیاستها و برنامهها و محدودیتهای موجود از طرف دیگر شرایطی را بوجود آورده که میبایست دانشگاه با بهرهگیری از تکنیکها و ابزارهای مدیریتی نه تنها خود را با اینگونه الزامات و تغییرات هماهنگ و حداقل شرایط موجود را حفظ نمایند بلکه از این طریق زمینههای ادامه روند رشد و ارتقا را فراهم آورند. لیکن علیرغم پیشبینی و اجرای تدابیر و ساز و کارهای متفاوت، متأسفانه به دلیل وجود و بروز نارساییهای جدی در رویکرد، برنامهریزی و اجرا توفیق کامل نبوده است، بنابراین در این مرحله با توجه به انتخاب رویکرد سیستمی و ایجاد عزم و باور به وسیله طراحی نظامی مبتنی بر مدیریت مشارکتی غیر متمرکز امید است عموم مدیران و کارکنان، این مهم را به درستی درک و اجرا نمایند تا به زودی شاهد کاهش هزینهها، کوتاه شدن زمان و مراحل انجام کار، تسهیل و تسریع در انجام امور، استفاده از فناوری اطلاعات، رضایتمندی ارباب رجوع، ایجاد ارزش افزوده، تحول و نوسازی نظام اداری دانشگاه باشیم.
در راستای اجرای برنامه استراتژیک معاونت توسعه با عنوان تدوین سیستماتیک کلیه فرآیندها احصا، مستندسازی و اصلاح فرآیندهای کلیدی معاونت توسعه جهت همراستا کردن و سازگاری فرآیندها با اهداف استراتژیک سازمان و شفافسازی و تسهیل در امر بهینهسازی امور و برنامهریزی به موقع، کنترل منابع سازمان و رسیدن به اهداف استراتژیک، در ابتدای سال 1401 آغار گردید. ارکان اجرائی برنامه: تیم رابطین تحول اداری معاونت توسعه، مدیران حوزههای زیرمجموعه و اداره تحول، برنامه ریزی و تعالی منابع انسانی میباشد.
گامهای اجرایی برنامه به شرح ذیل میباشد:
[1] بند 12: توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روشهای اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری
[2] ماده 36: دستگاههای اجرایی موظفند فرآیندهای مورد عمل و روشهای انجام کار خود را با هدف افزایش بهرهوری نیروی انسانی و کارآمدی فعالیتها نظیر سرعت دقت هزینه کیفیت سلامت و صحت امور و تامین رضایت و کرامت مردم و براساس دستورالعمل سازمان تهیه و به مورد اجرا گذارند و حداکثر هر سه سال یک بار این روشها را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهند.