مدیریت توسعه سازمان و سرمایه انسانی

مدیریت توسعه سازمان و سرمایه انسانی

معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع

13 تیر 1403 چهارشنبه

فهرست مطالب:

مقدمه

روش اجرای برنامه 


 

مقدمه

به طور کلی، فرآیندها از مهمترین ارکان هر سازمان‌اند که فعالیت‌های اجرایی، سازماندهی نیروی انسانی و حتی ساختار تشکیلاتی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به عبارت دیگر، فرآیندها به دنبال تحقق اهداف اساسی سازمان‌اند و در نگرش سیستمی با یکدیگر در تعامل‌اند. بدون تردید، قبل از هرگونه تغییر، باید به فرآیندها مراجعه کرد. بنابراین، مستندسازی فرآیندها اولین گام برای بهبود سازمان خواهد بود. امروزه بحث شناسایی و مدلسازی فرآیندهای سازمانی، بحثی است که در بسیاری از سازمان‌ها با ابعاد کوچک و بزرگ مطرح است، مباحث مدیریت و مدل‌سازی فرآیندهای سازمانی می‌تواند به عنوان عامل مهمی در موفقیت کسب و کار سازمان‌ها در نظر گرفته شود.

زبان نشانه‌گذاری مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار[1] استانداردی جهت تدوین دیاگرام فرآیندهای کسب و کار است. شامل مجموعه‌ای از اشکال گرافیکی (هندسی) می‌باشد که مبتنی بر نمودار گردشی[2] توسعه یافته‌اند.  BPMNابزار اصلی در تکنولوژی مدیریت فرآیندهای کسب و کار می‌باشد. مزیت اصلی استفاده از این زبان، قابلیت تبدیل آن به زبان‌هایی است که قابل پردازش توسط موتورهای گردش­ کار و فرآیند است.

به منظور تحقق بند ۱2[1] سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و در اجرای ماده ۳۶[2] قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری موضوع نقشه راه اصلاح نظام اداری مصوبه شورای عالی اداری ابلاغی ریاست محترم جمهوری و دستورالعمل شماره ۱۳7047 مورخ 7/۱۱/۱۳۹۳ اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار، معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه بر این باور است موضوع نوین‌سازی و ایجاد تحول در نظام اداری متناسب با تغییرات سریع در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی و تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم آن بر سازمان‌ها از یکطرف و سایر الزامات نظیر قوانین برنامه توسعه، برنامه جامع اصلاح نظام اداری، قوانین و مقررات خاص حوزه سلامت، سیاست‌ها و برنامه‌ها و محدودیت‌های موجود از طرف دیگر شرایطی را بوجود آورده که می‌بایست دانشگاه با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و ابزارهای مدیریتی نه تنها خود را با اینگونه الزامات و تغییرات هماهنگ و حداقل شرایط موجود را حفظ نمایند بلکه از این طریق زمینه‌های ادامه روند رشد و ارتقا را فراهم آورند. لیکن علیرغم پیش‌بینی و اجرای تدابیر و ساز و کارهای متفاوت، متأسفانه به دلیل وجود و بروز نارسایی‌های جدی در رویکرد، برنامه‌ریزی و اجرا توفیق کامل نبوده است، بنابراین در این مرحله با توجه به انتخاب رویکرد سیستمی و ایجاد عزم و باور به وسیله طراحی نظامی مبتنی بر مدیریت مشارکتی غیر متمرکز امید است عموم مدیران و کارکنان، این مهم را به درستی درک و اجرا نمایند تا به زودی شاهد کاهش هزینه‌ها، کوتاه شدن زمان و مراحل انجام کار، تسهیل و تسریع در انجام امور، استفاده از فناوری اطلاعات، رضایت‌مندی ارباب رجوع، ایجاد ارزش افزوده، تحول و نوسازی نظام اداری دانشگاه باشیم.

 

روش اجرای برنامه

در راستای اجرای برنامه استراتژیک معاونت توسعه با عنوان تدوین سیستماتیک کلیه فرآیندها احصا، مستندسازی و اصلاح فرآیندهای کلیدی معاونت توسعه جهت همراستا کردن و سازگاری فرآیندها با اهداف استراتژیک سازمان و شفاف‌سازی و تسهیل در امر بهینه‌سازی امور و برنامه‌ریزی به موقع، کنترل منابع سازمان و رسیدن به اهداف استراتژیک، در ابتدای سال 1401 آغار گردید. ارکان اجرائی برنامه: تیم رابطین تحول اداری معاونت توسعه، مدیران حوزه‌های زیرمجموعه و اداره تحول، برنامه ریزی و تعالی منابع انسانی می‌باشد.

گام‌های اجرایی برنامه به شرح ذیل می‌باشد:

  • فاز 1:
  • تشکیل تیم رابطین فرآیندها
  • برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه رابطین (آموزش مدیریت فرآیند، استاندارد BPMN و مدلسازی فرآیند در بستر نرم‌افزار Microsoft Visio)
  • شناسایی فعالیت‌ها
  • شناسایی ورودی‌ها (دریافتی‌های) فرآیند و فرآیندها یا ذینفعان تأمین‌کننده ورودی
  • شناسایی خروجی‌ها (خدمات) و فرآیندها یا ذینفعان استفاده کننده خروجی ها و خدمات
  • شناسایی کنترل‌ها و فرآیندها یا ذینفعان کنترل‌کننده
  • شناسایی ذینفعان
  • تعیین شاخص پایش و اندازه‌گیری (معیار پذیرش، مسئول پایش، دوره‌های پایش)
  • تدوین شناسنامه فرآیند
  • مدلسازی کلیه مراحل فوق‌الذکر بر اساس استاندارد BPMN در بستر نرم‌افزاری Microsoft Visio

 

  • فاز 2:
  • تشکیل تیم بهبود
  • پایش و اندازه‌گیری فرآیند با توجه به شاخص تعریفی در شناسنامه هر فرآیند
  • شناسایی مسائل یا مشکلات فرآیند در قالب جلسات طوفان فکری
  • اولویت‌بندی مسائل و مشکلات کلیدی شناسایی شده (امتیاز پیچیدگی و اهمیت خدمت و تصویر خدمت طبق پرسشنامه 1 دستورالعمل اصلاح فرآیندها و روش های انجام کار سازمان مدیریت)
  • ارائه راهکارهای اجرایی برطرف نمون مشکلات به منظور بهبود و اصلاح فرآیندها

 

  • فاز 3:
  • اصلاح و بازطراحی فرآیندهای اولویت‌بندی شده
  • تشکیل جلسات اصلاح فرآیند
  • پیاده‌سازی فرآیند اصلاح شده


[1] بند 12: توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روش‌های اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری

[2] ماده 36: دستگاه‌های اجرایی موظفند فرآیندهای مورد عمل و روش‌های انجام کار خود را با هدف افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و کارآمدی فعالیت‌ها نظیر سرعت دقت هزینه کیفیت سلامت و صحت امور و تامین رضایت و کرامت مردم و براساس دستورالعمل سازمان تهیه و به مورد اجرا گذارند و حداکثر هر سه سال یک بار این روش‌ها را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهند.



[1] Business Process Modeling Notation

[2] Flowchart