پیرو بند ۷ مصوبه سی و چهارمین نشست هیات امنا دانشگاه علوم پزشکی تهران مورخ ۱۸/۱۰/۸۹ به دانشگاه علوم پزشکی تهران اجازه داده می شود پس از ابلاغ به نامه ۵ ساله نسبت به ایجاد " مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور " اقدام نماید. این مرکز وظیفه ارتقای کارکنان داوطلب این حوزه را برعهده دارد. گواهینامه این دوره ها فقط در سطح وزارت بهداشت خواهد بود. آموزش در این مرکز به صورت پودمانی، حضوری، نیمه حضوری و با استفاده از آموزش مجازی و فناوری اطلاعات برگزار می گردد.

اساسنامه مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور(دانشگاه علوم پزشکی تهران)

مقدمه:

آموزش یکی از موثرترین عوامل در تغییر رفتار و ارتقاء مهارت منابع انسانی است. مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور که از این پس " مرکز" خوانده می شود با ارج نهادن به سرمایه انسانی و با مرکز بر اشتغال دانش آموختگان دانشی، فرصتی برای ارتقاء و انتقال دانش حرفه ای، به هنگام کردن مهارت های شغلی و افزایش مستمر و فزاینده بهره روی در تمامی سطوح خدمتی کارکنان نظام سلامت کشور که از این پس " کارکنان " خوانده می شوند خواهد بود.

این مرکز آموزشی با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار، ارتقاء سطح علمی و دانش حرفه ای کارکنان را در دستور کار داشته و مصمم است تا در هر دهه خدمتی توانایی علمی و مهارت شغلی داوطلبان را براساس استانداردها و صلاحیت های شغلی، با تاکید بر تعهد حرفه ای، برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار به سطحی بالاتر از آنچه هست ارتقاء بخشد. برنامه های درسی در این مرکز آموزشی به صورت آموزش نظری ترمی-واحدی، پودمانی و آموزش های مستمر حرفه ای بوده و با استفاده از فناوری های آموزشی روز و ظرفیت های دانشگاه و سایر مراکز آموزش عالی و محیط کار طراحی و به اجرا در می آید. مدارک صادره توسط این مرکز آموزشی، در کلیه واحدهای نظام سلامت کشور اعم از واحدهای تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و موسسات وابسته به آن، قابلیت بکارگیری در جهت ارتقای شغلی کارکنان در جایگاه تشکیلاتی موسسه و سازمان ذیربط را حسب مورد خواهد داشت.

ماده ۱:هدف

مرکز آموزش با اهداف ذیل فعالیت مینماید:

الف- تربیت و افزایش کارایی و اثربخشی نیروی انسانی موردنیاز بخش سلامت کشور براساس استانداردهای شغلی، فرهنگ ارزشی و بومی، بازار کار مورد تقاضای حوزه های مختلف نظام سلامت کشور

ب-اشاعه و نهادینه سازی فرهنگ کسب و کار مبتنی بر استعداد، ذوق، دانش،مهارت،فناوری،تخصص،توانایی و کارآفرینی با رویکرد ارزش های اسلامی و اخلاق حرفه ای.

 

ماده ۲:ماموریت

اهم ماموریت مرکز آموزش به شرح ذیل است:

الف-نیازسنجی مستمر آموزشی واحدهای ارائه خدمات، مبتنی بر آمایش سرزمین و برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت آموزش های نظری و مهارتی منطبق با نظام های آموزشی ملی و بین المللی

ب-طراحی و تدوین نمونه های و روش های انعطاف پذیر در آموزش های نظری و مهارتی تقاضا محور.

ج-توسعه کمی و کیفی دانش و مهارت کارکنان، مبتنی بر پژوهش های کاربردی و آمایش سرزمین، با بهره گیری از ظرفیت مراکز آموزش عالی کشور با رویکرد تقاضا محور و در تعامل مستمر و مؤثر با استانداردهای ملی و بین المللی.

د-فراهم نمودن امکان تجمیع دوره های آموزش تکمیلی بین سطوح تحصیلی و معادل سازی آن با دوره های مدون تا رسیدن به سطح مناسب در مقاطع تحصیلی موردانتظار متناسب با مقاطع مصوب آموزش عالی کشور.

ماده ۳: نظام آموزشی

 داوطلبان در این مرکز آموزشی مهارت های کاربردی لازم را پس از طی دروس نظری و دانش پایه، در محیط کار واقعی و یا شبیه سازی شده زیر نظر مدرسانی که از میان متخصصان و مدیران بخش مربوطه انتخاب شده اند آموزش می بینند.

نظام آموزشی در مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور مبتنی بر اصول زیر است:

الف- هماهنگی کامل با سیاست های کلان، سند چشم انداز بیست ساله، برنامه های پنج ساله توسعه، نقشه جامع علمی و دانشگاهی کشور و برنامه های توسعه پایدار نظام سلامت

ب- جامعیت و انسجام در سیاست گذاری، برنامه ریزی، گسترش، نظارت و پشتیبانی در تمام سطوح تحصیلی، به گونه ای که نیازهای محیط کار به نیروی انسانی کارآمد و ورزیده تامین و برآورده گردد.

ج- پویایی لازم متناسب با مقتضیات حوزه های شغلی، شرایط محیطی، بومی و آمایش سرزمین، استعداد و علایق متقاضیان، فناوری و امکانات حال و آینده و تنوع روش های اجرا و نوآوری برای تربیت نیروی انسانی اجرایی و عملیاتی و پاسخ گو به نیاز توسعه پایدار در نظام ارائه خدمات سلامت کشور

د- برنامه ریزی، گسترش، استانداردسازی،نظارت و ارزیابی و تدوین ضوابط اجرایی دوره ها

ه- به روز بودن محتوا و شیوه های آموزش نظری و عملی، براساس نتایج پژوهش های کاربردی و فناوری نوین از طریق فرآیندهای آموزشی، ضمن ارتباط مستمر با مجامع بین المللی متناسب با تحولات نظام اشتغال

و- مشارکت، تعامل، بکارگیری امکانات مراکز آموزش عالی کشور و ظرفیت های محیط کار مبتنی بر نیاز حوزه های شغلی در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی

ز- برنامه ریزی برای توانمند سازی و ارتقاء توانمندی های کارکنان در حوزه های غیربهداشتی درمانی

ماده ۴: ساختار تشکیلاتی و اداری مالی

شورای سیاست گذاری مرکز به ریاست دانشگاه و دبیری رئیس مرکز و عضویت هیات رئیسه دانشگاه، در راس ساختار اجرائی وظیفه سیاست گذاری و تعیین خط مشی کلان اجرائی آن را به عهده خواهد داشت.

رئیس مرکز که توسط رئیس دانشگاه از بین اعضا هیات علمی منصوب می گردد، با اختیارات تفویضی از طرف ایشان مسئولیت اداره مرکز را به عهده داشته و در چارچوب ضوابط حاکم بر امور پرسنلی و اداری مالی دانشگاه انجام وظیفه می نماید.

مرکز به عنوان واحد اجرایی مستقل با هماهنگی معاونت توسعه دانشگاه فعالیت نموده و به صورت خودگردان اداره می شود.

در صورت نیاز چارت تشکیلاتی مرکز به تناسب حجم فعالیت آن به تصویب هیات امنای دانشگاه می رسد.

منابع مالی مرکز از محل اخذ شهریه تحصیلی از دانشجویان و مشارکت موسسه ذیربط در جهت توانمندسازی پرسنلی خود و هم چنین کمک های مردمی و سایر منابع اعم از کمک بلاعوض و قرض الحسنه و وام های کوتاه مدت و بلند مدت تامین می گردد. مرکز عنداللزوم از منابع مالی دانشگاه برای ایجاد زیرساخت ها کمک گرفته و در مقاطع زمانی مشخص نسبت به بازپرداخت آن اقدام می نماید.

منابع و مصارف مرکز در موافقت نامه تنظیمی سالیانه با معاونت توسعه دانشگاه منظور و مرکز دارای شناسه درآمد هزینه ذیل بخش درآمدی معاونت توسعه دانشگاه خواهد بود.

شهریه تحصیلی متناسب با برنامه درسی با محاسبه قیمت تمام شده خدمات و ارزش افزوده آن به پیشنهاد رئیس مرکز و تصویب هیئت رئیسه دانشگاه تعیین می گردد.

لیست اخبار صفحه :1