• تاریخ انتشار : 1402/12/21 - 11:49
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 201
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری کارگاه اصول و قوانین مدیریت در نظام سلامت ویژه مدیران اداری و مالی در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران

گروه آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کارگاه «اصول و قوانین مدیریت در نظام سلامت» ویژه مدیران اداری و مالی دانشکده‌ها و شبکه‌های بهداشتی و درمانی را با تدریس دکتر علی‌محمد مصدق راد برگزار کرد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت توسعه مدیرت و برنامه‌ریزی منابع، در این کارگاه عناوین ویژگی‌های سازمان‌های بهداشتی و درمانی، اهمیت مدیریت در نظام سلامت، وظایف مدیران در نظام سلامت، شاخص‌های ارزشیابی مدیران، عوامل مؤثر بر عملکرد مدیران، ویژگی‌های مدیران خوب و بد، منشور اخلاقی مدیران و اصول، تئوری‌ها و قوانین مدیریت بحث  و در خصوص کاربرد اصول و قواعد مدیریتی در سازمان‌های بهداشتی و درمانی با مثال و مصداق بیان شد.
برخی از اصول، تئوری‌ها و قوانین کاربردی مدیریتی عبارت‌اند از؛ مثلث تاریک شخصیت، مثلث روشن شخصیت، اصل پیتر، اصل دیلبرت، تئوری رهبری تبادل رهبر - عضو، پدیده سقف شیشه‌ای، پدیده پله‌برقی شیشه‌ای، تئوری سلسله‌مراتب نیازهای مازلو، تئوری دوعاملی بهداشتی - انگیزشی هرزبرگ، نظریه تلنگر، اثر پیگمالیون، اصل پارتو، قانون پیگیری پیشرفت پارکینسون، قانون پیش‌پاافتادگی پارکینسون، قانون مورفی، نظریه قوی سیاه، تئوری پنجره شکسته، اثر پروانه‌ای اثر گلوله‌برفی، اثر تریدمیل خوشی، نظریه رشد پس از سانحه، خستگی تصمیم، قانون هافستاتر، خطای اقدام، قانون عواقب ناخواسته، خطای توهم بدن شناگر، خطای بقا، اصل زیان گریزی، خطای هزینه ازدست‌رفته، قانون فیل سفید، اصل چسبندگی قیمت‌ها، اصل چسبندگی دستمزدها، اثر پول بادآورده، اثر مالکیت، اثر مقایسه، اثر هاله، اثر شاخ، اثر تماشاگر، اثر پنگوئن، سکوت سازمانی و اثر دانینگ کروگر است.
پنج نکته کلیدی کارگاه اصول و قوانین مدیریت در نظام سلامت؛ مدیریت فرایند برنامه‌‌ریزی‌، سازماندهی‌، رهبری‌ و کنترل‌ کارها و استفاده‌ بهینه‌ از منابع‌ برای افزایش بهره‌وری سازمان است. مدیریت‌ فرایندی‌ است‌ که‌ به‌وسیله آن‌  مدیر اهداف‌ سازمان‌ را مشخص‌ می‌کند، برای‌ رسیدن‌ به‌ این‌ اهداف‌ برنامه‌‌ریزی‌ می‌کند، کارکنان‌ را استخدام‌ می‌کند، هماهنگی‎های‌ لازم‌ را بین‌ آنها برقرار می‌‌سازد، منابع را در اختیار کارکنان قرار می‌دهد، فعالیت‌های‌ کارکنان‌ را هدایت‌ و رهبری می‌کند، و کنترل‌ و نظارت‌ کافی‌ بر فعالیت‌های‌ آنها دارد. هدف مدیریت افزایش بهره‌وری سازمان است، مدیریت علم و هنر است. علم مدیریت بخشی از مدیریت است که با آموزش می‌توان یاد گرفت. هنر مدیریت بکار گیری آموخته‌ها در عمل و به‌دست‌آوردن تجربه است، مدیریت ذاتی و اکتسابی است. ویژگی‌های ذاتی و وراثتی بر موفقیت مدیران اثر دارد. ویژگی‌های شخصیتی نظیر هوش، اعتمادبه‌نفس، دقت و توانایی انگیزش دیگران نقش به سزایی در موفقیت مدیران دارند. افراد به‌مرورزمان با مطالعه و کسب تجربه از مدیران موفق، علم و هنر مدیریت را کسب می‌کنند، سازمان‌های بهداشتی و درمانی، سازمان‌های اجتماعی بسیار پیچیده، چند تخصصی، بوروکراتیک و با سازگاری و قابلیت تطبیق بسیار بالا هستند. مدیریت این سازمان‌ها بسیار تخصصی است و نیازمند یک سیستم مدیریت شامل توانمندسازها (مدیریت و رهبری، برنامه‌ریزی، یادگیری سازمانی، فرهنگ‌سازمانی، مدیریت کارکنان، مدیریت مشتریان، مدیریت منابع و مدیریت فرایندها) و نتایج (نتایج کارکنان، نتایج مشتریان و نتایج سازمان) است و مدیران دارای 4 وظیفه اصلی برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل و 4 وظیفه پشتیبان تصمیم‌گیری، هماهنگی، ارتباطات و بودجه‌بندی هستند. قوانین و اصول مدیریت به مدیران در انجام این وظایف کمک می‌کند. برخی از این قوانین و اصول مهم مدیریتی عبارت‌اند از اثر پیگمالیون، قانون پاراتو، تئوری پنجره شکسته، قانون پارکینسون، قانون مرفی، تئوری قوی سیاه، اثر پروانه‌ای، اثر گلوله‌برفی، اثر هاله، اثر شاخ، خطای توهم بدن شناگر، اصل زیان گریزی، اثر مقایسه، خطای هزینه ازدست‌رفته، اثر مالکیت، تئوری تلنگر، خطای اقدام، قانون فیل سفید، اثر پول بادآورده، پدیده سقف شیشه‌ای، پدیده پله‌برقی شیشه‌ای، اثر تماشاگر، اثر پنگوئن، تئوری رشد پس از سانحه و سندرم خستگی تصمیم است. 
  • گروه خبری : اخبار معاونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 261789
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

تصاویر

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه