[صفحه اصلی ]     [ English ]  
مدیریت تحول ، نوسازی و مطالعات کاربردی awt-yekta تست
بخش‌هاي اصلي
صفحه اصلی مديريت::
معرفي مديريت::
همكاران::
نظام پيشنهادها::
دانستنيهای علمی::
معرفی کتاب،سايت،نرم افزار::
تماس با ما::
اخبار مديريت ::
اخبار روز فناوری اطلاعات::
ثبت تجربيات مديران::
ارزيابي عملكرد::
::
مناسبتها

 

پايگاه اطلاع رسانی دفتر 

مقام معظم رهبری 

..
معرفی کتب

AWT IMAGE

بزرگترين اصل مديريت در دنيا

..
ثبت نام

لطفاً جهت همکاری و شرکت در امور علمی -پژوهشی ثبت نام فرمائيد

ثبت نام

..
اتوماسيون اداری

AWT IMAGE

..
جستجو در پايگاه

جستجوی پیشرفته
..
دريافت اطلاعات پايگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
زيربخش‌هاي پايگاه
..
نظرسنجي
کاربر گرامی آیا وب سایت این حوزه توانسته شما را جذب نماید؟
کم
متوسط
زیاد
   
..
:: زندگی و سلامت : رمضان2 ::

AWT IMAGE

تدابير تغذيه در ماه مبارک رمضان؟

 

در آستانه ماه مبارک رمضان توصيه های بهداشتی ذيل جهت رعايت شما روزه داران محترم تقديم می گردد تا ان شاء الله با رعايت اين نکات و در نتيجه تندرستی شما عزيزان، امکان بهره مندی بيشتر از معنويات اين ماه مبارک فراهم گردد:
1- قبل از شروع ماه رمضان با گرفتن روزه های مستحبی يا قضا، بدن خود را برای يک ماه روزه داری، کم کم آماده نماييد يا اين که نزديک ماه رمضان صبحانه را کامل ميل کنيد ولی ناهار نخوريد يا ناهار را خيلی سبک ميل نماييد و خوردن آن را به تاخير بياندازيد تا اينکه ناهار کم کم به طرف عصر کشيده شود و معده عادت نمايد. 2- با توجه به اين که معده انسان در طی خواب، فعاليت ندارد ولی روده در طی خواب به فعاليت خود ادامه می دهد بنابراين هيچ گاه با شکم پر نبايد خوابيد؛ چرا که اين امر باعث فساد غذا در معده و عدم هضم صحيح می گردد. بايد بسته به نوع غذايی که ميل می کنيد و با توجه به توان معده خود در هضم غذا، حدود يک الی دو ساعت بعد از غذا خوردن، حتماً بيدار باشيد.

اين مسأله در خوردن افطار و سحری بايد مورد توجه قرار بگيرد لذا حداقل يک ساعت بعد از سحری نخوابيد.
3- اگر آب و نمک و روغن سفره ما سالم باشد اصلی ترين موارد رعايت شده است.
آب: آب بايد بدون کلر و مواد افزودنی باشد مانند آب باران، آب چشمه، آب قنات، آب چاه عميق
روغن: همين بس که مردم عزيز ما بدانند روغن خوب و بد فرقشان اين است که روغن خوب هرگز با حرارت دادن حالت چسبندگی به خود نمی گيرد و روی کاشی و گاز آشپزخانه نمی چسبد ولی متاسفانه می بينم تقريبا همه روغنهای بازار اين چنين هستند و وقتی وارد بدن انسان می شود به علت وجود گرما در بدن ما چون اين روغنها صنعتی هستند سفت می شوند و باعث بسته شدن عروق و ايجاد کبد چرب می شوند.
روغن های خوب  و سالم عبارتند: 1-روغن کنجد 2-روغن زيتون 3-روغن محلی
نمک: نوعی از آن مورد تائيد است که بصورت طبيعی در طبيعت يافت می شود خصوصاً نمک دريا يا جمع درياها که به علت وجود مثلاً منيزيم باعث کاهش فشار خون می شوند.
4- ديابتی ها می توانند روزه بگيرند و بسيار مفيد است ولی کسانی که کليه هايشان مشکل دارد بسته به نوع آن بايد با پزشک خود مشورت کنند.
5- در ماه رمضانی که با گرمای طاقت فرسا روبرو باشيم رعايت اين امور اجبار است:
-    عدم پرخوری در سحر.
-    عدم مصرف مواد غذايی خيلی شيرين، تند و شور.
-    استفاده از مواد غذايی تفه (بی مزه) مانند کدو، کلم و امثالهم بسيار مهم است.
6- هرگز مواد خوراکی پخته شده را همراه خام مصرف نکنيد و سعی کنيد دور از افطار تا قبل سحر، از مواد خام و ميوه ها و تنقلات مفيد بهره مند شويد.
7-افراد لاغر در اين ايام از چيزهايی که حرارت بدنشان را بيشتر افزايش می دهد بپرهيزند مثل: رفتن در آفتاب، دوش آب سرد، غذاهايی که فلفل و ادويه و گرمی زياد دارند، سرخ کردنی ها و...
و بر عکس از غذاهايی که همراه با آب بيشتری هستند، لعاب بيشتری دارند و رطوبت بخشی بيشتری برای بدن دارند استفاده کنند مثل خورشت کدو، فرنی، شير طبيعی، ميوه های مرطوب مثل هلو و استفاده از دوش آب ولرم
نکات قابل ملاحظه در سحر :
1- بهتر است سحری را با آب شروع نکنيم اما کسانی که عطش دارند و گرم مزاج هستند و با مصرف آب اشتها باز می کنند اشکالی ندارد. همراه با غذا خوردن نيز نبايد آب خورده شود.
2- مصرف مواد شيرين در اولويت است مثل خرما، حلوا و هر چيز شيرين طبيعی
رسول خدا(ص) فرمودند: خرما چه خوش سحری ای است
اما اگر فرد ديابت (مرض قند) داشت چه کند؟
با مسئوليت دکتر روازاده همه شيرينيهايش را با عسل بپزد و در سحر استفاده کند مثلاً مربا با عسل، کمپوت با عسل، شربت با عسل، حلوا با عسل يا شيره توت، حتی فسنجان با عسل
3- برای جلوگيری از ضعف، حتماً در وعده غذايی سحر از نان سبوس دار استفاده نماييد و حتی سبوس گندم بخريد و يک يا دو قاشق غذاخوری داخل آب خورشت ريخته و همراه نان بخوريد.
4- اگر مقداری گوشت بخوريد به صورت سيرابی، کله پاچه، آبگوشت و خورشتهای گوسفندی مانند قيمه خيلی خوب است و باعث می گردد تا در طی روز گرسنه نشويد. غذای چرب طبيعی جلوگيری از تشنگی نيز می کند.
5- برای جلوگيری از ايجاد ضعف، برنج حتی الامکان نخوريد يا کم بخوريد.
6- مربای هر چيز که با عسل پخته شده بخوريد  و يا بعد از سحر می توانيد يک فنجان شربت ولرم عسل ميل نماييد.
7- در پايان غذا با مقداری نمک طعام دريا خيلی جزئی دهان خود را شور کنيد.
8- هيچ وقت مخصوصاً در سحرها از نوشيدنی های کارخانه ای به ويژه نوشابه های گازدار نخوريد.
9- هرگز از گوشتهای با طبيعت سرد مانند ماهی در سحر استفاده نکنيد که طی روز ضعف فراوان خواهيد داشت!
10- در وعده سحر، همراه با غذای سحر از مواد غذايی خام و ناپخته همچون کاهو يا ميوه استفاده نکنيد.
11- خوردن ماست در کنار هرگونه غذای دارای گوشت قرمز يا سفيد ممنوع می باشد. چرا که گوشت ماست را فاسد و روده ها را هلاک می کند. همانگونه که ميوه، شير را فاسد و معده را هلاک می کند، اگر هوس ماست کرديد دور از افطار در طول شب بخوريد و يا در زمانيکه موقع سحری گوشت در غذای شما نباشد ميتوانيد ماست بخوريد.
12- خوردن سحری بسيار مهم است و حتماً بايد خورده شود، به خصوص برای افراد لاغر خوردن سحری اجباری است چون گرسنگی زياد باعث گرمی زياد می شود و معده را مجبور می کند که رطوبات واخلاط مفيد بدن را هضم کرده و در بدن منتشر نمايد و چون اين موارد خاصيت غذايی کمتری دارند پخش شدن آنها در بدن موجب بروز عوارض وبيماری ميشود. لذا خوردن سحری لازم و واجب است حتی چند لقمه.
13- افراد چاق علاوه بر روزه گرفتن اگر از غذا های لاغر کننده و کم رطوبت استفاده کنند به لاغر شدن سريعتر آنها کمک می کند.
نکات قابل ملاحظه در طی روز :
در طی روز به دليل گرسنگی، حرارت بدن بالا می رود و پوست گرم تر شده که باعث لاغری و  آب شدن چربی می شود، اين امر برای افراد چاق مفيد است، ولی افراد لاغر بايد از هر چيزی که باعث گرم تر شدن آنها می گردد، پرهيز کنند، در طی روز جلوی آفتاب نروند و محيط خود را خنک نگه دارند، همچنين دوش آب سرد باعث گرم تر شدن بدن می گردد و بايد برای خنک شدن، دوش آب ولرم بگيرند و از انجام فعاليت شديد خودداری کنند.
نکات قابل ملاحظه در افطار :
1- امام صادق (ع) فرمودند: پيامبر خدا به هنگام افطار، با حلوايی آغاز می کرد و بدان روزه می گشود واگر نمی يافت با چند خرما و اگر نيز يافت نمی شد، با آب نيم گرم. آنگاه می فرمودند اين موارد معده و جگر را پاک می کند و سر درد را از ميان می برد.
رسول خدا (ص) فرمودند: اگرکسی از شما روزه بود، با خرما روزه بگشايد و اگر خرما نديد با آب، چراکه آب پاک کننده است.
با نمک افطار باز کنيد و سپس شروع افطار آب جوشيده ولرم همراه با خرما يا عسل ميل کنيد.
آب ولرم، اخلاطی که درطول روز درمعده جمع شده اند را می شويد و شستشوی ابتدايی معده و مجاری گوارشی از دهان تا معده انجام می شود .
2- بدليل حرارت بالای معده دراثر گرسنگی زياد، وارد نمودن آب يخ و سرد درابتدا باعث تغيير ناگهانی حرارت معده و قبض يکباره معده و سردی شديد معده و ضعف معده می شود، همچنين مصرف آب خيلی گرم و جوش هم می تواند موجب افزايش حرارت معده شود. بهترين وجه شروع، با آب ولرم است و غذاهای سهل الهضم و شيرين، چراکه به علت نياز کبد، طبيعت بدن تمايل زيادی به جذب فوری شيرينی دارد.
اگر خدای ناکرده در چنين شرايطی آب يخ را بخوريد چون در معده توقف نمی کند، مستقيم وارد روده شده که می تواند حتی باعث مرگ ناگهانی بدنبال رفلکس عصبی شود.
در اين موارد برای اينکه بتوانيد آب را در معده نگه داريد حتما حداقل تکه ای نان قبل از آن ميل کنيد لذا برای رفع تشنگی نيز سعی نکنيد، که عطش خود را به يک باره و با نوشيدنی زياد از بين ببريد که در اين صورت تشنگی بر طرف نخواهد شد. برای رفع تشنگی، نصف ليوان آب را جرعه جرعه بنوشيد و سپس مقداری نان ميل نماييد سپس نصف ديگر ليوان را به صورت جرعه جرعه و آهسته بنوشيد.
3- در افطار از غذاهای سهل الهضم و ترجيحاً شيرين همچون فرنی ها، حليم و آش ها استفاده کنيد.
4- برای صرف شام، بهتر است در همان وعده غذايی افطار به حد سيری افطاری ميل شود، مگر آن که با يک فاصله زمانی شام ميل کنيد که در آن صورت بايد مراعات نماييد تا با شکم پر نخوابيد.
5- افراد لاغر در فاصله افطار تا سحر، بايد از مواد غذايی و ميوه های آبدار استفاده کنند.
6- طبق عادت غلط نان و پنير و سبزی نبايد در رأس افطار ميل شود.
7- هرگز از زولبيا و باميه های موجود در بازار که از روغنهای صنعتی تهيه می شوند، استفاده نکنيد. حتی در برخی از موارد برای سود بيشتر از روغن های صنعتی فاسد و سوخته شده نيز استفاده می کنند.

  
تسهيلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
دفعات مشاهده: 527 بار   |   دفعات چاپ: 177 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 91 بار   |   0 نظر
مدیریت تحول ، نوسازی و مطالعات کاربردی Transformation,Renovation & Applied Studies
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.679 seconds with 859 queries by AWT YEKTAWEB 2.5.1.8