معرفی (تحول در نظام اداری)

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۱/۱ | 
برنامه جامع اصلاح نظام اداری (1394 الی 1396)
 
  نظام اداری در ایران یکی از زیرساخت های مهم توسعه محسوب می­شود که بی توجهی به آن موجب آسیب­های جبران ناپذیری در مسیر تحقق آرمان­های نظام جمهوری اسلامی ایران، تحقق برنامه ها، رضایت مردم و ... می شود.
 ساختار نظام اداری در شرایط فعلی و در بسیاری از زمینه ها به جای ایفای نقش محرک برای پیشرفت و توسعه کشور، مانعی برای دستیابی به توسعه پایدار است. در این شرایط فارغ از آنکه انجام اصلاحات از یک سو، اجتناب ناپذیر و از سویی دیگر تکلیف تلقی می­شود. عدم اصلاح آن علاوه بر کند نمودن مسیر پیشرفت کشور، بخش عظیمی از منابع لازم برای توسعه را نیز صرف نگهداشت خود می­نماید و این کاستی موجب شکاف میان وضع موجود و تحقق چشم انداز می­شود.
با توجه به ابلاغ سیاست­های کلی نظام اداری از جانب مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) و تأکید رئیس جمهور محترم مبنی بر اولویت اصلاح نظام اداری در برنامه ها، می­توان به خلق ارزش­های مشترک میان تمامی فعالان نظام اداری پرداخت و به واسطه ساز و کارهای پیوندی، زمینه انجام اصلاحات عمیق در نظام اداری به عنوان بستر و زیرساخت توسعه کشور را فراهم نمود.
بر همین اساس و مبتنی بر
:
  -سیاست­های ابلاغی مقام معظم رهبری
  - قانون مدیریت خدمات کشوری
  - نقشه راه بهره وری
  هیأت وزیران در جلسه 14/10/1393 به پیشنهاد شماره 5765/93/200 مورخ 29/4/1393 سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور و در اجرای سیاست­های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
  1- تمامی دستگاه­های اجرایی نسبت به تهیه برنامه عملیاتی اصلاحات اداری خود ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ تصویب­نامه در چارچوب برنامه­های پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است ، اقدام و پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور اجرا نمایند.
  2- سهم هر یک از دستگاه­های اجرایی در سقف درصدهای پیش بینی­شده در احکام برنامه­ های یاد شده براساس تفاهم نامه بین دستگاه­های مربوط و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می­شود.
  
  اهداف اصلی برنامه جامع اصلاحات اداری :
  تبدیل دولت به دولتی :
  - کارا و اثربخش
  - متعهد به آرمان ها و متکی به اعتماد مردم

  راهبردهای اصلی برنامه جامع اصلاحات اداری:
  - چابک سازی دولت
  - تمرکز بر توسعه کیفی واحدهای ستادی
  - اداره واحدهای عملیاتی (مجری) در فضای رقابتی
  - توسعه دولت الکترونیک و بهره گیری از فناوری های نوین
  - صیانت از حقوق مردم و ارتقای سلامت اداری
 
  برنامه های هشتگانه مربوطه و اهداف مورد نظر به شرح ذیل می باشد:
 
  1-برنامه اول : « مهندسی نقش و ساختار دولت »
  هدفکاهش 12 درصد از حجم و اندازه دولت تا پایان برنامه
  2- برنامه دوم: « توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری»
  هدفرتبه کشور کمتر از 70 ( در رتبه بندی سازمان ملل )
  3- برنامه سوم : «خدمات عمومی در فضای رقابتی»
  اهداف :
  - اداره تا 20 درصد واحدهای عملیاتی دستگاه­های اجرایی براساس قیمت تمام شده در فضای رقابتی
  - ارتقای کیفیت خدمات دولتی به میزان 25 درصد
  - کاهش هزینه های تمام شده خدمات دولتی حداقل به میزان 20 درصد.
  4- برنامه چهارم : «مدیریت سرمایه انسانی»
  اهداف :
  - کاهش حداقل 15 درصد از مجموع کارکنان دستگاه­های اجرایی از محل خروج طبیعی کارکنان و واگذاری خدمات
  - افزایش تعداد کارکنان دولت با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر از 50 درصد به حداقل 56 درصد.
  - تطبیق حداقل 60 درصد مدیران حرفه­ای با شایستگی های عمومی مدیریت
  - کاهش نسبت کارکنان مادام العمر (رسمی) به کل کارکنان از 66 درصد به 60 درصد.
  5- برنامه پنجم: «فناوری های مدیریتی»
  اهداف :
  - بهبود شاخص کیفیت مقررات به نمره بالاتر از 20 از 100
  - بهبود شاخص اثربخشی دولت به نمره بالاتر از 50 از 100
  6- برنام ششم : «توسعه فرهنگ سازمانی»
  هدف : ارتقای سطح فرهنگ سازمانی بخش دولتی
  7- برنامه هفتم: «صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری»
  اهداف :
  - افزایش سطح رضایتمندی مردم از خدمات دستگاه­های اجرایی به میزان 10 درصد
  - افزایش نمره شاخص کنترل فساد اداری از 24 به 35 .
  - افزایش سطح اعتماد عمومی به دستگاه­های دولتی به میزان حداقل 7 درصد نسبت به وضع موجود
  8- برنامه هشتم : «نظارت و ارزیابی»
  اهداف :
  - افزایش میزان تحقق اهداف و اجرای قوانین و مقررات به بالای 50 درصد.
  - ارتقای کیفیت برنامه ها و قوانین و مقررات.
 
  با ابلاغ نقشه راه، کمیته­های پنجگانه تخصصی به شرح ذیل مرتبط با مسائل مدیریتی و اداری با عناوین ، ترکیب و شرح وظایف خاص هر کمیته تشکیل که وظیفه زمینه سازی لازم جهت تحقق برنامه های فوق را به عهده دارند.
 
  1- کمیته ساختار و فناوری های مدیریتی
  2- کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی
  3- کمیته سرمایه انسانی
  4- کمیته سلامت اداری و فناوری مدیریت
  5- کمیته مدیریت عملکرد.


کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 158 بار   |   دفعات چاپ: 46 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر