بخش هاي اصلي

آمار سایت

  • کل کاربران ثبت شده : 28181
  • کاربران حاضر در پایگاه : 0
  • مهمانان حاضر در پایگاه : 2
  • بازدید دیروز : 8942
  • بازدید کل : 12135962

مقدمه ای بر مدیریت کیفیت

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۱۰ | 

مفهومی سازمان پدیده ای اجتماعی به شمار می آید که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود نسبتاً مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی، براساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می کند (رابینز، 1372). امروزه هماهنگی اجــزای یک ســازمان، یگانه عامــل جهش و درخشــش و هم چنین بقا در رقابت سخت جهانی است (مهرزادگان وکازرونی، 1390). لازمه­ی هماهنگی همه امور و اجزای سازمانی، یک شیوه­ی مدیریتی مناسب است که باید مطابق ساختار سازمان انتخاب شده و مورد توجه قرار گیرد. اما رهیافت­های جدید در مدیریت بر این نکته تأکید می­کنند که هیچ مدل یا نظریه­ای وجود ندارد تا بتوان آن را در همۀ وضعیت­ها و تحت شرایط متفاوت به کار برد (رضائیان، 1380). رویکرد اقتضایی به مدیریت را می­توان نقطه اوج علم مدیریت دانست؛ زیرا که این رویکرد میدان عمل مدیران و راهبران مدیریت در سازمان­ها را وسیع و قدرت عمل آنها را افزایش می­دهد. از آنجایی که زیر ساخت اصلی پیشرفت و تعالی سازمان، برآورده سازی خواسته­های ذی­نفعان است و این مهم در سایه وجود یک نظام مدیریتی مطلوب محقق می­شود، بر آن شدیم تا با مطالعه و بررسی الگوهای برتر کارآمدی در سازمان ها، بنچ مارکینگ و نیز نظرسنجی از خبرگان و مدیران ستادی، مدلی نوین را طراحی کرده و آن را در معاونت توسعه بومی سازی نماییم تا به کمک آن، سازمان به ارتقای کیفیت خدمات و رشد و تعالی دست یابد. به فرمایش مقام معظم رهبری: در مسائل سازمانی هر چه می توانید روش کار، رفتار و کیفیت عمل خود را به سمت نقطه ی مطلوب نزدیک کنید. لذا این نظام نوین مدیریتی فقط به خروجی و عملکرد نمی‌پردازد؛ بلکه به منابع و ورودی‌ها نیز توجه می‌کند و در اصل نشان می‌دهد که عملکرد یک واحد اجرایی در قبال منابعی که دارد چگونه است. هدف از این نظام تعالی یک سازمان خودجوش، خود انگیزاننده، خود متحرک و خلاق بوده و درصدد است به یکسان سازی چرخه انجام خدمات در مدیریت­های مختلف در سریع­ترین زمان و برابر استانداردهای تعریف شده، بهسازی و خوشایند سازی محیط انجام کار و بهسازی الگوهای رفتاری کارکنان بپردازد تا ضمن افزایش رضایت کارکنان و ارباب رجوع تمامی امور سازمان به نحو احسن به انجام رسد. تاکید بر تشویق مدیران برای بهبود عملکرد و نه جذب و خرج منابع بیشتر، ایجاد یک رقابت داخلی بین واحدهای اجرایی، شفاف‌سازی و قابل مقایسه بودن عملکرد مدیریت­ها با یکدیگر و عملکرد گذشته و نیز تلقی هر واحد اجرایی به‌عنوان یک مرکز سود و نه یک مرکز هزینه از جمله نتایج اجرای نظام نوین مدیریتی در معاونت توسعه خواهد بود.

AWT IMAGE



کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 224 بار   |   دفعات چاپ: 45 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر