بخش هاي اصلي

آمار سایت

  • کل کاربران ثبت شده : 28985
  • کاربران حاضر در پایگاه : 0
  • مهمانان حاضر در پایگاه : 14
  • بازدید دیروز : 3090
  • بازدید کل : 18719724

تاریخچه

  دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیش از 20,000 بازنشسته و وظیفه، از جمله سازمان های بزرگ ارائه کننده خدمات به بازنشستگان محترم بوده و همواره قدم در راه بهبود خدمات رسانی به این گنجینه های تجربه برداشته است.با اجرای طرح بهبود، خدماتی که در گذشته به صورت پراکنده و در واحدهای مختلف دانشگاه و اکثراً به طور دستی و سنّتی انجام می شد، و طبعاً نارضایتی ارباب رجوع را در پی داشت، پس از متمرکزسازی فعّالیتها در سامانه خدمات بازنشستگی دانشگاه بسیاری از فعّالیت ها به صورت مکانیزه و رایانه ای در آمده و به دلیل تمرکز امور و تسریع در کارها، تا حدود زیادی از زمان انجام کار، مسافت طی شده جهت انجام کار، و شاخص هایی از این قبیل کاسته شد. سامانه خدمات بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تهران در تیرماه 1388 زیر نظر معاونت توسعه مدیریت منابع دانشگاه آغاز به کار کرد و با محیطی آرام و یکپارچه، پذیرای رسیدگی به امور بازنشستگان محترم گردید.این سامانه نمونه اجرایی مصوبه ایجاد گیشه های خدماتی در دستگاه های اجرایی کشور است .

  سامانه خدمات بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین سامانه متمرکز و یکپارچه خدمت رسانی به بازنشستگان، وظیفه بگیران و متقاضیان بازنشستگی در میان مراکز آموزش عالی کشور می باشد که تمامی خدمات اداری، رفاهی و مالی که در گذشته به صورت غیرمتمرکز در واحدهای جداگانه مالی و اداری ارائه می‌شد از این پس به صورت متمرکز در یک مکان ارائه می‌شود.

  با توجه به اینکه بازنشستگان گنجینه های تجربه در نظام اداری هستند وارج نهادن به خدمات و تجربیات چندین ساله آنها مستلزم ارائه خدماتی است تا با کمترین هزینه، زمان و بُعد مسافت، رضایت مندی آنها را از خدمات و نحوه خدمات رسانی ایجاد کند سامانه خدمات بازنشستگی به عنوان یک نوآوری و الگوی جداگانه در نظام اداری با اشاره به حرکت هدفمند و مشارکت همه جانبه مسؤولان و مدیران ارشد و میانی دانشگاه در تکریم بازنشستگان، بخشی از نظام بهبود خدمات رسانی به بازنشستگان است.

  ایجاد فضای متمرکز برای خدمت رسانی، تفویض اختیار امور اداری، رفاهی و مالی، مکانیزاسیون مکاتبات و دبیرخانه و ایجاد دبیرخانه مستقل بازنشستگی از جمله اقداماتی است که در بسته خدمتی به منظور تسهیل خدمت رسانی به بازنشستگان تبیین شده است.

  یکی از نکات قوت این سامانه امکان پیگیری مکاتبات و درخواست‌ها از طریق تلفن گویا و پست اینترنتی دانشگاهعلوم پزشکی تهران می باشد.

  اهداف تکریم بازنشستگان در سامانه خدمات بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تهران

  اطلاع رسانی مناسب به ارباب رجوع در زمینه نحوه ارائه خدمات

  - نصب در تابلوی راهنما در ورودی سامانه و در معرض دید مراجعین

  - تهیه بروشور و توزیع بین ارباب رجوع

  - راه اندازی تلفن گویا و سامانه پیام کوتاه برای راهنمایی مردم

  - نصب نام و نام خانوادگی، عوامل متصدی انجام کار، پست سازمانی و رئوس وظائف اصلی کارکنان در محل استقرار

  - تهیه کتاب راهنمای مراجعین

  - ایجاد سایت اینترنتی

  - بازنگری و اصلاح روشهای انجام کار در سامانه خدمات بازنشستگی در جهت تسهیل ارائه خدمات به ارباب رجوع

  - حذف مقررات زائد و دست وپاگیر

  - روشهای افزایش سرعت ارائه خدمات

  - ساده سازی و تسهیل بیشتر امور

  - استفاده از سیستم نوبت دهی الکترونیک وجلو گیری از تشکیل صف در قسمت باجه ها

  - ساده سازی روشهای ارائه خدمات به بازنشستگان با هدف افزایش سرعت و کیفیت انجام کار

  - کاهش مکاتبات غیر ضروری

  - آموزش نحوه خدمت رسانی در گیشه به کارکنان وچند مهارتی کردن کارکنان

  - توسعه اتوماسیون اداری و حذف ترددهای اضافی و مراجعات مکرر همکاران بازنشسته و متقاضیان بازنشستگی

  - تمرکز و یکپارچه سازی خدمات اداری ، مالی و رفاهی بازنشستگان

  - تمرکز زدایی و تفویض اختیار به کارکنان همراه با نظارت مستمر

  - نظرسنجی از مراجعین از نحوه خدمات ارائه شده در سامانه

  - تامین خدمات و امکانات رفاهی جهت آسایش مراجعین

  - ایجاد فضای مناسب جهت حضور ارباب رجوع در طبقه همکف

  - ایجاد امکانات رفاهی مانند آبسرد کن و چای و ...

  - سیستم گرمایش و سرمایش

  - آراستگی، بهداشت و ایمنی محیط کار

  

  سیستمهای تک پنجره یکی از روشهای نوین در مدیریت است. به جرات میتوان گفت سامانه خدمات بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدل مشخصی از سیستم تک پنجره است.

  فلسفه شکل گیری سیستم های تک پنجره، ارائه خدمات گوناگون از طریق یک واحد ارائه دهنده خدمت است تا از این طریق میزان مراجعات و تردد بین واحدهای مختلف ارائه دهنده خدمت به حداقل میزان آن کاهش یابد.

  این کار موجب کاهش زمان انتظار، تسریع در ارائه خدمت و افزایش رضایتمندی ارباب رجوع در فرآیند دریافت خدمت خواهد شد.

  بدیهی است بر اساس تنوع خدمات قابل ارائه در سیستم تک پنجره، بهره گیری از همه ابعاد انسانی کار در ارائه خدمت جایگاه دارد. توانمندی و اصطلاحا چندتخصصی بودن کار مستلزم استفاده از نیروهای کارشناسی زبده که بر همه ابعاد فرآیندها تسلط داشته و علاوه بر مهارتهای فنی و کارشناسی، از مهارتهای انسانی و ارتباطی برای تسهیل تعاملات اداری با مراجعین و همچنین از مهارتهای ادراکی و مفهومی برای تصمیم گیری در سریع ترین زمان و با اثربخشی بالا، برخوردار باشند.

  تربیت این گونه افراد در سیستم اداری و بوروکراسی حاکم بر سازمان های بزرگ امروزی کاری بس مشکل است لیکن اهمیت و نوع خدمت و خصوصا ویژگیهای شخصیتی مراجعان واحدهای بازنشستگی دانشگاه که عمر خود را در این گونه سیستم ها گذرانیده و اکنون در آن طرف میز و در جایگاه گیرنده خدمت قرار گرفته اند، معنا و مفهوم دیگری دارد.

  بدیهی است راه‌کار اصلی برای پیاده‌سازی این مدل در دانشگاه مشارکتی بودن فرآیند طراحی و اجراست. ارائه آموزش‌های فنی در زمینه طراحی و اصلاح فرآیند، مدیریت دیداری به‌منظور مدیریت انتقال پیام، ارتباطات اثربخش و ... برای کارکنان فعال در سامانه الزامی است.

  سامانه خدمات بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن بهره مندی از محیطی در شأن و مقام و منزلت بازنشستگان گرامی، از لحاظ ساختار مدیریتی، از امتیازاتی برخوردار است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود :

  1. خط کشی راهنما، که از ابتدای درب ورودی ساختمان شماره 2 واقع در خیابان طالقانی، تا دستگاه نوبت دهی امتداد یافته و موجب تسریع در راهنمایی مراجعین و جلوگیری از سردرگمی آنها جهت یافتن سامانه میشود.

  2. استقرار سامانه خدمات بازنشستگی دانشگاه در طبقه همکف، که موجب سهولت دسترسی مراجعین با توجّه به موقعیت جسمی آنها می شود.

  3. اختصاص بخشی از فضای سامانه خدمات بازنشستگی، به "راهنمای سامانه"، جهت راهنمایی مراجعین

  4. ایجاد 7 باجه در سامانه خدمات بازنشستگی دانشگاه به 4 واحد شامل دبیرخانه، امور رفاهی، امور اداری و امور مالی، موجب یکپارچه سازی بخشها در فضای سامانه و سهولت دسترسی مراجعین میشود. به طوری که بر

  خلاف گذشته که مراجعه کننده جهت پیگیری درخواست خود میبایست به چندین واحد دانشگاه با پراکندگی زیاد مراجعه کند، اینک تنها مراجعه به سامانه خدمات بازنشستگی، جهت پیگیری امور مربوط به بازنشستگی کافیست.



CAPTCHA code
دفعات مشاهده: 7082 بار   |   دفعات چاپ: 555 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 89 بار   |   0 نظر